ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Framtidens mode eller kejsarens nya kläder?

Ny teknik tar sig in överallt i samhället och klädbranschen är inget undantag. Nu finns kläder som bara existerar i den virtuella världen – digitalt mode. Är det ett sätt för ytliga influerare att göra klippdockor av sig själva? Eller ett sätt för modebranschen att minska sin klimatpåverkan?

Boel Holm/TT
Uppdaterad
Publicerad
Annons

Du ser en jacka du gillar på nätet. Samtidigt som du klickar på "köp" laddar du upp en bild på dig själv. Sedan får du tillbaka en bild på dig själv, med den nya jackan, färdig att lägga ut i sociala medier. Du har just köpt ett digitalt plagg.

Den digitala modebranschen är inte speciellt stor, men den växer. I våras såldes det första digitala couture-plagget, en kappa från det digitala modehuset The Fabricant i Amsterdam. Den skimrande genomskinliga kappan såldes på en välgörenhetsauktion och köparen betalade 9 500 dollar, närmare 100 000 kronor.

Laddar…