RecensionDans

A lot of moving partsKoreografi som utmanar både förnuft och känsla

Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”.
Eleanor Bauer i ”A lot of moving parts”. Foto: Ian Douglas

Teori, praktik och humor i en osalig blandning kännetecknar Eleanor Bauers arbete med ”A lot of moving parts”. Solot är en del av hennes forskning som doktorand vid Stockholms konstnärliga högskola/Dans- och cirkushögskolan.

Anna Ångström
Publicerad
Annons

Man skulle kunna likna det vid en verbal och fysisk brottningsmatch mellan ord och kropp, där begrepp som språk, rörlighet, tanke, tolkning, överföring och kommunikation är centrala begrepp. Eleanor Bauer tar fasta på ordet ”känna”, som kan syfta på både känsla och kunskap (i känna till).

Resultatet blir en egensinnig och ofta stimulerande sejour med en högtänkande dansare som drar in publiken i sina frågor och landar i en magnifik final där Stravinskijs ”Våroffer” svettas fram ur varje por. Således till sist en autentisk akt frilagd under lager av tolkningar och där Xavier Le Roys kända version av ”Le sacre du printemps”, där han närmar sig verket via dirigentens kroppsspråk, utgör en väsentlig del.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons