Naturbarnet Monet var före sin tid
När Claude Monets bortglömda näckrosor på 50-talet åter flöt upp i det kollektiva medvetandet, var det framför allt för att de inspirerat amerikanska konstnärer inom abstrakt och surrealistisk konst. I dag är Monets betydelse som föregångare oomtvistad.
Bland de konstnärer som lyckats väcka människors konstintresse intar impressionisten Claude Monet (1840–1926) sannolikt en särställning. Med sina visioner av böljande blomsterängar, där vitklädda gestalter i full frihet får njuta av vind och dofter, har han förmedlat en intensiv sommarkänsla som få undgår att tilltalas av. För många har hans näckrosmålningar varit en veritabel uppenbarelse. Målningarna har under 1990-talet fokuserats i en rad konsthistoriska arbeten, vilket inte hindrar att ytterligare perpektiv nyligen tillförts i två skilda sammanhang, dels genom publiceringen av Jean-Domique Reys och Denis Rouarts praktverk Monet. Les Nymphéas. L’Intégralité (Flammarion, 160 s), dels genom en utställning, L’œil impressionniste, som pågår vid Musée de Marmottan. Utställningen har arrangerats av museets chefskonservator Marianne Delafond och pågår fram till den 15 februari. På skilda sätt bidrar både verk och utställning till att konkretisera Monets ständiga utforskande av färgernas och kontrasternas möjligheter, men de ger också en sällsynt levande bild av personen bakom det nydanande måleriet.