Politisk tv-reklam utan självklar EU-koppling
FP och KD är först ut med att visa sin tv-reklam. Båda partierna tar upp frågor som inte avgörs av Europaparlamentet.
Folkpartiets Marit Paulsen vandrar i skogen, skär upp en vetelängd i husvagnsköket och går sedan ut och sätter sig i campingstolen för att dricka kaffe. Hon talar om att Europasamarbete är viktigt, att euron är något som Sverige behöver och att hon vill förändra EU:s jordbrukspolitik.
Det är rätt mycket dansk dogma, skakig handkamera, över FP:s tre reklaminslag som ska rulla i TV4 de kommande veckorna. Alternativt ska kanske tittarna få för sig att det är Marit Paulsens make Sture som står bakom kameran. Marit Paulsen, enligt partisekreterare Erik Ullenhag själv ”produktionsledare” för reklamen, ska surfa vidare på att vara jordnära och autentisk. FP-filmerna ”är hyggligt bra för att vara politisk tv-reklam”, recenserar själv Erik Ullenhag.