Afrikansk längtan i vinnarfilm

Den sjätte årgången gav fog åt ryktet om den internationella filmfestivalen på ön Zanzibar som Östafrikas största årliga kulturhändelse.

Ola Johansson
Publicerad
Annons

Om längtan bort från Afrika och till ett nytt liv i Europa handlar Abderrahmane Sissikos film ”Heremakono/'Waiting for happiness”, som vann förstapriset.

Filmprogrammet var mångskiftande och ramades in av en uppsjö musik och dans från en del av världen som sällan skådas eller hörs hemma. Festivalen definierades kring ”the dhow countries”, de kustregioner kring den Indiska oceanen som har knutits samman historiskt genom den klassiska segelbåten dhow. Den syns fortfarande överallt när man ser ut över det turkosa havet från strandpromenaden i Zanzibar Town.
Liksom vid Afrikas största filmfestival tidigare i år, Fespaco i Burkina Faso, så vann mauritaniern Abderrahmane Sissako förstapriset (The Golden Dhow) för bästa spelfilm också på Zanzibar med sin ”Heremakono/Waiting for Happiness”. Filmen skildrar livet i en mauritansk kustort där Sahara möter Atlanten och där vissa väntar på båten till Europa medan andra går på med sina vardagsbestyr. Den poetiska skildringen med sporadiska dialoger och långsamma
kameraåkningar i Tarkovskij-stil (Sissako utbildades i Moskva på 1980-talet) ger uttryck åt en paradoxal situation där en malinesisk flykting, Nouadhibou, gör sig hemmastadd på den ort som var tänkt att bli den sista utposten mot exilen.
Vid en presskonferens anklagades Sissako för att vara europeiskt existentiell av en annan av festivalens deltagare, sydafrikanen Abdulkadir Ahmed Said. Den senare tog hem priset för bästa dokumentärvideo med ”Rhythms from Africa: Zanzibar, An Ocean of Melodies”, som bland annat berättar historien om taarab, den mest kända musikgenren i den östafrikanska arkipelagen. Om Said har panafrikanska anspråk i sina initiativ att återupprätta kontinentens musikhistoriska heder, så ser Sissako det universella i det lokala, oavsett om det gäller Paris eller Timbuktu. Båda gör film mot bakgrund av en postkolonial kritik, men med vitt skilda utgångspunkter.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons