Brist på utbildad personal

Avregleringen av järnvägen har drivit på risken för olyckor, menar fackförbundet Seko. För spårteknikern Bo Nordgren är bristen på utbildad personal vid spåren den största arbetsfaran. ”Man lämnar ju sitt liv i någon annans händer”, säger han.

Publicerad
Bo Nordgren har arbetat som spårtekniker i fyra år. Han arbetar ofta tillsammans med kollegor som saknar erfarenhet och tillräcklig utbildning.

Bo Nordgren har arbetat som spårtekniker i fyra år. Han arbetar ofta tillsammans med kollegor som saknar erfarenhet och tillräcklig utbildning.

Foto: TOR JOHNSSON
Annons

Bo Nordgren kisar mot solen och tänder en cigarett. Han har jobbat som spårtekniker i fyra år och rör sig hemtamt bland spåren på Tomteboda bangård i Stockholm. Ändå följer en kollega med hela tiden och ser efter så att inga tåg dyker upp bakom krönet vid Karlberg.

–Läskigast är det när man arbetar vid öppna spår där tågen går. När de susar förbi i 160 km/h så kan det vara lite otäckt. Vi har regler som vi följer men den mänskliga faktorn finns ju alltid, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons