Skoltrötthet botas med lektioner ute
INNESITTARE Ju äldre våra barn blir, desto mindre vistas de utomhus. I högstadiet behöver eleverna i de flesta skolor inte ens gå ut på rasten. Lösningen är, menar förespråkare för utomhuspedagogik, att man har lektioner i naturen.
– Många blommar upp när de får jobba utomhus, säger Lotta Carlegård som är lärarfortbildare i Falun.
– Jag har haft många så kallade hopplösa elever som blommar upp och tar i när de jobbar utomhus. Då har de suttit i många år och tyckt att skolan är pyton och känt att det är något fel på dem och att de inte passar in. Utomhus får de låta, röra på sig och ta plats – inomhus stör de så fort de öppnar munnen.
Det säger Lotta Carlegård, Falun, som är engelsklärare, lärarfortbildare och författare till läroboken ”Att lära in engelska ute” för elever i förskoleklass upp till årskurs 9. Hon menar att utomhuspedagogiken ger fler elever större möjlighet att lyckas eftersom de får använda olika inlärningssätt och genom att fler sinnen stimuleras.