Platsannonser tappar mark

Platsannonseringen är den första av annonskategorier att påverkas i konjunktursvängningar, och fluktuerar ofta kraftigt eftersom den styrs av behovet av rekrytering av personal. Annonskategorin väntas växa även under tredje kvartalet, men går sannolikt tillbaka under årets sista tre månader.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Sedan störtdykningen i annonsförsäljningen 2008 och 2009 inleddes en återväxt av platsannonseringen 2010, som har hållit i sig ända inpå andra kvartalet i år då den växte med 21 procent i volym, enligt statistik från Tidningsutgivarna, TU. Återväxten är viktig ur ett intäktsperspektiv eftersom det är den största rubrikannonskategorin för dagspressen. Enligt TU:s siffror har man delvis hämtat upp försäljningen till samma nivå som före krisen då platsannonseringen tappade 39 procent 2009.

I samband med it-kraschen och börsraset som inleddes under våren 2001 minskade platsannonseringen i dagspressen med mellan 14 och 30 procent efterföljande fyraårsperiod. Men när konjunkturen vände och tog fart andra halvan av 2004 ökade annonseringen lika snabbt, då med mellan 15 och 38 procent fram till Lehman-konkursen i september 2008.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons