Recension

Black Fire! New Spirits! Images of a revolution, radical jazz in the USA 1960–75Bilder av den fria jazzens hjältar

En levande fotobok och en instrumentell skivdiskografi. Två nya böcker riktar fokus mot den radikala jazzen och improvisationsmusiken.

Magnus Nygren
Uppdaterad
Publicerad
Annons

I november 1959 inleder saxofonisten Ornette Coleman en ny era inom jazz och improviserad musik som fortfarande inte har slutat. Hans kvartett skapade uppståndelse på den lilla jazzklubben Five Spot i East Village i New York. Musiker, jazz-fans, konstnärer, författare, journalister, alla var där för att lyssna på den nya musiken, det som senare kom att kallas ”new thing”, frijazz, avantgarde med mera. Meningarna gick isär, en del kallade den för icke-musik medan andra, som exempelvis Leonard Bernstein, älskade den. Dess livskraft är dock uppenbar, musiken lever än i dag.

Att det var en afro-amerikansk konstform som utvecklades, det poängterar brittiska Soul Jazz som nu ger ut den fina fotoboken ”Black Fire! New Spirits! Images of a revolution, radical jazz in the USA 1960–75”. Boken tar sin utgångspunkt i just Ornette Coleman, kopplar ihop musiken med medborgarrättsrörelsen och breddar perspektivet till att handla om radikal jazz snarare än enbart frijazz. Det gör att bokens omfångsrika persongalleri – med bilder uteslutande från bildbyrån Getty Images – omfattar såväl Anthony Braxton som Miles Davis, Nina Simone och Gil Scott-Heron. Stilrena porträtt på Wayne Shorter och Sonny Rollins blandas med grovkorniga ögonblicksbilder från replokaler och livesituationer med Ornette Coleman eller violinisten Leroy Jenkins. Det är en fröjd att se alla dessa uttrycksfulla bilder på över 80 kända och okända artister; The Last Poets, Mary Lou Williams och Lee Morgan för att nämna några till. Hur många – om några – av bilderna som är unika vet jag inte. Flera av dem återfinns dock på omslag på vinylskivor från den tiden, men presenteras här utan omslagstexter och annat.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons