”Höghastighets­banor splittrande för landet”

Höghastighetståg i Bayern, Tyskland.
Höghastighetståg i Bayern, Tyskland. Foto: Karl-Josef Hildenbrand/DPA/TT

Relativt få människor kommer resa med hög­hastighets­tågen i någon större utsträckning medan hela landet betalar för ett prestigebygge utan samhälls­nytta. Det skriver debattörer från gruppen Stoppa höghastighets­banan genom Skåne.

Publicerad
Annons

Tid är allt vi har, sägs det ibland. Men insparad tid kan inte alltid omsättas i ekonomiskt värde. Trots det framhärdar fortfarande regeringen med stödpartier att nya stambanor för höghastighetståg, som sparar minuter i restid, är vår frälsning. När södra stambanan byggdes var den onekligen en revolution. Den gav människor helt nya möjligheter till nya möten, till nya intryck och till nya marknader. Restiden från Malmö till Stockholm kortades från 14 dagar till 19 timmar. Det blev helt plötsligt praktiskt möjligt att resa och transportera gods i Götalands inland. I dag är restiden cirka 4,5 timmar på samma sträcka. En förkortning av restiden med ytterligare någon timme saknar den samhälls­nytta som bygget av den första södra stambanan förde med sig. Bedömningen av bygget av de nya höghastighetsbanorna är däremot att de skulle vara negativa för samhällsekonomin. Höghastighets­banorna skulle i bästa fall betala tillbaka samhällsnytta till ett värde av endast cirka 50 öre för varje investerad skattekrona.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons