ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD
Lotta Antonsson och Haidar Mahdi, ”The magical circle”

Östtysk pinup möter mörk keramik

Lotta Antonsson, ”Amethyst”, installationsvy.
Lotta Antonsson, ”Amethyst”, installationsvy. Foto: Hangmen Projects

Många konstnärer vill aktivera skilda föremål genom att sätta ihop dem till något nytt. Lotta Antonssons bilder och Haidar Mahdis keramik är ett lyckat exempel.

Thomas Olsson
Publicerad

Många konstnärers önskan och starka behov av att sammanfoga olika föremål och bilder till något nytt innehåller ofta ett inslag av något rituellt eller besvärjande. Inte minst gäller det om vi ser till den långa collage- och assemblagetraditionen där helheten – i bästa fall – inte bara blir större än varje enskilt objekt eller bild som ingår i verket, utan gör något mer med det.

Rätt utnyttjad kan collageteknikens förmåga att aktivera vitt skilda föremål och få bilder från olika områden att förändras även som enskilda objekt efter att de har förekommit i ett collage eller ett assemblage vara en mycket effektiv konstnärlig strategi för att hantera alla de bilder och föremål som finns och funnits.

Laddar…