RecensionNya filmer

Clara SolaKommer så nära att man kan känna andetagen

”Clara Sola” är Costa Ricas Oscarsbidrag.
”Clara Sola” är Costa Ricas Oscarsbidrag. Foto: Esteban Chinchilla/Laikafilm

När svenskfödda Nathalie Álvarez Mesén debuterar som långfilmsregissör gör hon det med bravur. Framgångsreceptet innehåller bland annat kompetenta medarbetare, skriver SvD:s recensent.

Karoline Eriksson
Publicerad
Annons

Nathalie Álvarez Mesén är född i Sverige men växte upp i Costa Rica. Det är också där hennes debutlångfilm, som hade premiär i Cannes i somras, utspelar sig. I en avlägsen bergsby bor 40-åriga Clara med sin gamla mamma och sin tonåriga systerdotter. Clara har antingen en intellektuell funktionsnedsättning, eller så befinner hon sig någonstans på autismspektrumet, kanske båda. Dessutom lider hon av vad som verkar vara skolios, hon har ont och är kutryggig. 

Gränsdragningar, tabun och acceptans inom familjens intima sfär är något som Nathalie Álvarez Mesén återkommit till sedan sin första kortfilm, ”Inte blå” (2011). Den handlar om ett syskonpar där storebrodern har samma mentala förutsättningar som Clara, och där lillasystern får ta ett övermäktigt ansvar efter att föräldrarna gått bort. 

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons