”Vi kommenterar inte våra enskilda affärer”
Solid är det försäkringsbolag i SvD Näringslivs granskning som ger klart minst pengar tillbaka till försäkringstagarna. Hur mycket av pengarna som går till provision vill bolaget inte kommentera, skriver de i ett mejl till SvD Näringsliv. Trots upprepade påstötningar vägrar bolaget att ställa upp på en intervju.
I genomsnitt går 30 kronor på varje hundralapp som svenskarna betalar i försäkringspremier till bolagen, visar SvD Näringslivs granskning av skadeförsäkringsbranschen. Redan det är betydligt mer än vad branschens oberoende organ Konsumenternas Försäkringsbyrå anser är skäligt.
Men värst i sammanhanget är Solid Försäkringar, som specialiserat sig på så kallade produktförsäkringar och fått pris för sina ”smarta samarbeten med detaljhandelsledet”. Genom avtal med en lång rad aktörer – till exempel Smycka, Cykelringen, Siba, Resia, OKQ8 och Motormännen – har Solid i dag runt tre miljoner försäkringstagare i Sverige. Men mindre än hälften av pengarna som bolaget får in från sina kunder går tillbaka till försäkringstagarna i form av ersättningar.