”Vi kommenterar inte våra enskilda affärer”

Solid är det försäkringsbolag i SvD Näringslivs granskning som ger klart minst pengar tillbaka till försäkringstagarna. Hur mycket av pengarna som går till provision vill bolaget inte kommentera, skriver de i ett mejl till SvD Näringsliv. Trots upprepade påstötningar vägrar bolaget att ställa upp på en intervju.

Publicerad
Mannen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

Mannen på bilden har ingenting med artikeln att göra.

Foto: SCANPIX/MONTAGE SVD
Annons

I genomsnitt går 30 kronor på varje hundralapp som svenskarna betalar i försäkringspremier till bolagen, visar SvD Näringslivs granskning av skadeförsäkringsbranschen. Redan det är betydligt mer än vad branschens oberoende organ Konsumenternas Försäkringsbyrå anser är skäligt.

Men värst i sammanhanget är Solid Försäkringar, som specialiserat sig på så kallade produktförsäkringar och fått pris för sina ”smarta samarbeten med detaljhandelsledet”. Genom avtal med en lång rad aktörer – till exempel Smycka, Cykelringen, Siba, Resia, OKQ8 och Motormännen – har Solid i dag runt tre miljoner försäkringstagare i Sverige. Men mindre än hälften av pengarna som bolaget får in från sina kunder går tillbaka till försäkringstagarna i form av ersättningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons