Förtrollad värld med kinky blick

Drömlikt svävande mellan 1800-tal och nutid sprider österrikaren Markus Schinwalds stora utställning ut sig i en elegant och kinky lek med kroppar och tvång. I dag öppnar den på Magasin III.

Uppdaterad
Publicerad
Under 2015 visar Magasin III en stor separatutställning av den österrikiske konstnären Markus Schinwald; hans första i Sverige. Utifrån ett intresse för bland annat modehistoria, psykologi, litteratur och dans undersöker han människans kropp som kulturell konstruktion.

Under 2015 visar Magasin III en stor separatutställning av den österrikiske konstnären Markus Schinwald; hans första i Sverige. Utifrån ett intresse för bland annat modehistoria, psykologi, litteratur och dans undersöker han människans kropp som kulturell konstruktion.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT
Under 2015 visar Magasin III en stor separatutställning av den österrikiske konstnären Markus Schinwald; hans första i Sverige. Utifrån ett intresse för bland annat modehistoria, psykologi, litteratur och dans undersöker han människans kropp som kulturell konstruktion.

Under 2015 visar Magasin III en stor separatutställning av den österrikiske konstnären Markus Schinwald; hans första i Sverige. Utifrån ett intresse för bland annat modehistoria, psykologi, litteratur och dans undersöker han människans kropp som kulturell konstruktion.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT
Under 2015 visar Magasin III en stor separatutställning av den österrikiske konstnären Markus Schinwald; hans första i Sverige. Utifrån ett intresse för bland annat modehistoria, psykologi, litteratur och dans undersöker han människans kropp som kulturell konstruktion.

Under 2015 visar Magasin III en stor separatutställning av den österrikiske konstnären Markus Schinwald; hans första i Sverige. Utifrån ett intresse för bland annat modehistoria, psykologi, litteratur och dans undersöker han människans kropp som kulturell konstruktion.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT
Annons

I nästan varje österrikiskt hem där det bor lite äldre personer finns minst ett brunt skåp som ger rummet en aningen dyster centraleuropeisk prägel. Ofta en standardmodell – tillräckligt stor att gömma sig i – med lätt rundade hörn från efterkrigstiden. Ett sådant står nu på Magasin III i Frihamnen och blockerar ingången till konsthallen. I själva verket är skåpet ingången. Öppnar man dess dubbeldörrar träder man in i Markus Schinwalds förtrollade värld, präglad av en subtilt pervers stämning och hans blick för vintage.

– Åt vilket håll man än går, in eller ut i utställningen, kommer man oundvikligen ut ur garderoben, säger den sympatiskt avspända österrikiske konstnären som för första gången presenteras i stort format i Sverige.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons