Världsherravälde nästa: ”Ser inga begränsningar”
Från att ha stångats med cd-boken under några slitsamma startår erövrar nu Storytel ljudboksmarknaden i land efter land. Målet är att bli ledande ljudboksaktör i varje land tjänsten lanseras i.
– Vi trycker hårt på gaspedalen, säger grundaren Jonas Tellander.
Jonas Tellander, vd och grundare av ljudboksföretaget Storytel, är tillbaka i Stockholm efter ett lanseringsevent på Island – det tionde landet i ordningen där Storytel introducerar sin abonnemangstjänst. Förutsättningarna är lovande. Island är visserligen litet, men strömningsjättarna Netflix och Spotify har i stort sett halva befolkningen var som kunder. En god indikator på att även strömmade ljudböcker kan få en given plats i den allmänna kulturkonsumtionen.
– Det finns också en extremt stark bokkultur på Island. Varannan islänning är i princip författare. Vi har alltså väldiga förväntningar på att nå en hög penetration på marknaden, säger Jonas Tellander.