ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

Extremsport bygger laganda på jobbet

I takt med att traditionella företagslopp snabbt fulltecknas växer nyfikenheten för mer extrema varianter. För arbetsgivare kan deltagande och sponsring vara ett sätt att spegla bolagets värderingar. SvD följde kvalet till en av världens tuffaste tävlingar.

Emmylou Tuvhag
Publicerad

Fåglarna kvittrar, vitsipporna blommar och ett 80-tal personer står redo vid startplatsen på höjden ovan Utös hamn i Stockholms skärgård. Alla tävlande är klädda i våtdräkt och hälften av dem har en vattentät väska med tryckförband, kompass och karta på ryggen. Snart ska de springa över berg och grönskande ängar och simma i 11-gradigt havsvatten – totalt en sträcka på 33 kilometer.

Priset till de tio som når mållinjen först är en plats i tävlingen Ötillö (”ö till ö”, alltså) med en bana som är mer än dubbelt så lång, 65 kilometers löpning och 10 kilometers simning hela vägen från Sandhamn till Utö Värdshus.

Laddar…