RecensionNya filmer

Eld & lågorTivolikrig i skymundan för stolpig kärlekshistoria

Frida Gustavsson och Albin Grenholm i ”Eld & lågor”.
Frida Gustavsson och Albin Grenholm i ”Eld & lågor”. Foto: Nordisk Film/Fox

Det är inget fel på den visuella fantasin, men kärlekshistorien i ”Eld & lågor” håller inte för den överdådiga inramningen: en Romeo och Julia-historia som kretsar kring två rivaliserande nöjesfält i Stockholm.

Publicerad
Annons

När jag var barn fanns det två tivolin på varsin sida av Allmänna gränd på Djurgården i Stockholm: Gröna Lund till vänster och Nöjesfältet till höger. Nöjesfältet var enklare som jag minns det. I Måns Mårlinds och Björn Steins film flyttas vi tillbaka till 1940 när ägarna till de två etablissemangen, familjerna Nilsson och Lindgren, låg i intensiv fejd med varandra om publiken. Gröna Lunds ägare Gustav Nilsson sitter på pengarna medan Nöjesfältets ägare, den betydligt fattigare Johan Lindgren – som Nilsson nedsättande kallar ”tattare” – litar till sina medarbetares engagemang och kärlek. Vem ska bli först med en bergochdalbana?

När Nöjesfältet öppnar för säsongen detta år har någon i hemlighet grävt ett skitdike som oväntat öppnar sig under fötterna på besökarna. En bra början. Fortsättningen består mer av hyss som inte får allvarligare konsekvenser. De verkligt onda är ett gäng oidentifierade gangstrar.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons