”Alla tjänar på en socialt allsidig elevgrupp”

Foto: Jessica Gow/TT

Om extremt selektiva och ansedda skolor i utlandet kan se en stor vinning med en heterogen elevgrupp, borde även skolor och föräldrar i Sverige kunna inse fördelarna. Det skriver Petter Sandgren, lektor i pedagogik.

Publicerad
Annons

Utredningen ”En mer likvärdig skola” (SOU 2020:28) har rört om i grytan och blottlagt en rad intressanta och avslöjande åsikter. Utredningens förslag om att ”huvudmännen för förskoleklassen och grundskolan ska aktivt verka för en allsidig social sammansättning av elever på sina skolenheter” har väckt starka reaktioner. Bland annat skrev Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, i ett inlägg på Friskolebloggen (28/9 2020) att förslaget om att skolor ska sträva efter en allsidig social sammansättning ”knappast är förenligt med den svenska diskrimineringslagstiftningen”. Som invändning mot förslaget lyfter Hamilton även att ”människor är olika, det som fungerar för vissa fungerar inte alls för andra” och att ”samman­sättningen av elever kan vara destruktiv”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons