Johan Östling:Inte bara en fråga om armlängds avstånd

Staty över Wilhelm von Humboldt utanför Humboldtuniversitet i Berlin.
Staty över Wilhelm von Humboldt utanför Humboldtuniversitet i Berlin. Foto: Alamy

Alla är överens om att den akademiska friheten är värd att värna, men exakt vilken frihet som avses tycks det däremot råda högst delade meningar om. Att man dessutom ser på saken på helt olika sätt i USA och Europa framgår av boken ”Understanding academic freedom”. 

Johan Östling
Publicerad
Annons

Akademisk frihet är ett grundläggande men omstritt begrepp. I Sverige har det fått ökad aktualitet de senaste åren. Ett tecken på det är att riksdagen i somras beslöt att en principbestämmelse om akademisk frihet skulle införas i högskolelagen. Det är samtidigt långtifrån entydigt vad som ska inbegripas. Somliga åberopar denna frihet för att rikta kritik mot ekonomisk, politisk och administrativ styrning av forskning och högre utbildning; andra anför den i kontroverser kring identitetspolitik och politisk korrekthet. Åter andra lyfter blicken och pekar på illavarslande tendenser i Polen och Ungern. Organisationer som Scholars at Risk anlägger ett ännu vidare perspektiv och synliggör exempel på brutala inskränkningar i akademisk frihet världen över.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons