Rosévinet tar över i Sverige och världen
Det är tid för rosévin – och inte bara i Sverige. På bara drygt tio år har konsumtionen i världen ökat med 20 procent. Under samma period har vi svenskar hällt upp fem gånger mer rosévin i våra glas. I dag är det också allt fler män som gillar drycken.
Under den svenska sommaren är det allt oftare rosévin som gäller. Och faktum är att rosévinet gjort en osannolik statusuppryckning. Från att ha betraktats som ett andra klassens vin har drycken i dag blivit vuxen och accepterad i det flesta läger.
Fortfarande är det dock en större favorit bland kvinnor än män. Men det finns, enligt Conseil des vins de Provence (CIVP), länder där lika många män som kvinnor gillar det rosa vinet –bland annat i USA, Ryssland, Australien och Brasilien. Även i Sverige är det fler män som gillar rosévin i dag.
Totalt i världen har försäljningen av rosévin ökat med 20 procent de senaste tolv åren. Förra året producerades mer än 25 miljoner hektoliter rosévin – vilket motsvarar 3,3 miljarder standardflaskor.
Det mesta rosévinet dricks i Frankrike där förbrukningen har stigit kraftigt sedan i början på 1990-talet. I dag är var tredje flaska vin som köps i Frankrike ett rosévin. Frankrike står därmed också för en tredjedel av världskonsumtionen.
I Sverige har försäljningen av rosévin ökat fem gånger sedan 2006. I sommar kommer försäljningen med stormsteg att närma sig nio miljoner liter – motsvarande tolv miljoner flaskor eller två buteljer per vuxen svensk.
Ingen som passerar en uteservering i Stockholm eller andra storstäder kan undgå att se vilket genomslag denna ursprungliga Provence-dryck har fått. Även om det i dag är just den ljusrosa klassiska roséstilen från Provence som gäller finns det inte någon vinproducerande region i världen som undviker att hänga med i trenden.
Ett trendtecken i tiden är också att Sverige, lagom till sommaren, har fått sin första bok om rosévin. Det är vinskribenten Anders Melldén som gett ut boken "Rosévin – historien, vinerna och maten därtill" (Parasoll Förlag). I den 175-sidiga boken presenterar han 151 provade roséer och berättar om hur denna trendiga vinstil en gång kom till.