Kör Sveriges nya ubåtar – utan periskop: ”En vinst”

En ny typ av periskop och större utrymmen kommer att göra livet och arbetet enklare för besättningen på Sveriges nya ubåtar. För första gången berättar de om hur de förbereder sig inför den stora omställningen.

Publicerad
Så här kan det se ut när A26 är ute till havs om några år. Bilden är skapad i dator.

Så här kan det se ut när A26 är ute till havs om några år. Bilden är skapad i dator.

Foto: Saab/Thomas Molén
Andreas och Thomas ingår i den första besättningen som nu håller på att tränas upp för de nya ubåtarna.

Andreas och Thomas ingår i den första besättningen som nu håller på att tränas upp för de nya ubåtarna.

Foto: Tomas Augustsson
Grafik: Thomas Molén

Grafik: Thomas Molén

Så här kan det komma att se ut inuti nya A26. Grafik: Thomas Molén

Så här kan det komma att se ut inuti nya A26. Grafik: Thomas Molén

A26 får en lucka längst fram som kan användas till mycket. Grafik: Thomas Molén

A26 får en lucka längst fram som kan användas till mycket. Grafik: Thomas Molén

Annons

KARLSKRONA Det ser rätt inbjudande ut när vi tittar ner i den 18 meter höga dyktanken. Vattnet är klart, närmast tropiskt varmt och kontrasten är stor mot ruskvädret där ute på marinbasen i Karlskrona.

I den här dyktanken, i praktiken ett högt stålrör fyllt med vatten och med en diameter som en större studsmatta, kan flottans ubåtsbesättningar öva fri uppstigning. De börjar längst ned i en sluss under tanken, tar sig in i dyktanken och med hjälp av en speciell utstigningsdräkt far de sedan upp till ytan i en fart av fem till sex meter per sekund.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons