ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

”Tron på mattens nytta i skolan är överdriven”

Förtroendevalda med varierande partipolitisk kulör bör sätta sig ner och funderade kring varför just matematik ska ha en särposition i skolan, skriver Henrik Valentin.
Förtroendevalda med varierande partipolitisk kulör bör sätta sig ner och funderade kring varför just matematik ska ha en särposition i skolan, skriver Henrik Valentin. Foto: Tomas Oneborg, Kalle Blomberg

Tiotusentals elever plågas och våndas över matten i skolan. Samtidigt vill politiker utöka antalet timmar i ämnet. Men att propagera för fler lektionstimmar i matte för alla elever leder ingen vart, skriver debattören Henrik Valentin.

Uppdaterad
Publicerad

Bland en lång rad politiker från skilda partier pågår en kapplöpning om vem som kan välsigna landets elever med förbättrade kunskaper i matematik. Detta ämne har seglat upp som något näst intill livsavgörande för nationens överlevnad. Ett av många skäl är den tungt vägande Pisa-rapporten och att flera anser att Sverige av någon anledning borde vara världsledande.

Laddar…