Lappen som fick vanligt folk att korrespondera
Avsändaren – och inte mottagaren – blev den som betalade för tjänsten – det var en av de revolutionerande effekterna och uppfinningen frimärket.
Fråga: Frimärket är ju på väg att försvinna i takt med att vi slutar skicka brev och övergår till e-mejl. Men hur länge har vi haft frimärken? Och hade vi något liknande innan de uppfanns?
Dick Harrison: Idén att ta betalt för post är oändligt mycket äldre än frimärket, men det dröjer till 1600-talet innan vi finner den typ av betalningsbekräftelse på försändelsen som vi förknippar med dagens frimärken. På 1650-talet cirkulerade avgiftsremsor (billets de poste payé) i Paris, men de fungerade bara i staden och var allmänt svårhanterliga eftersom de ofta måste fästas med sytråd på brevet (klister saknades). Ett liknande system infördes i London på 1680-talet, där William Dockwra och Robert Murray åtog sig att vidarebefordra brev och små paket för priset av en penny (London Penny Post). Dockwra och Murray använde en stämpel för att indikera att kunden hade betalat för tjänsten. Liknande tjänster växte fram i andra städer under 1700-talet och början av 1800-talet, men i inget fall rörde det sig om verkliga frimärken.