Om dörrar kunde tala
Öppen eller stängd, ett skydd mot omvärlden eller en port mot friheten? Dörren är en levande metafor i konsten med en symbolisk kraft och en historia att berätta, ofta med kvinnor i fokus. Konst- och teaterkritikern Georges Banus nya essäbok är en bitvis poetisk betraktelse över dörrens plats i västerländskt måleri.
Man ska aldrig förlita sig på en ytterdörr. Liksom portar är ytterdörrar bedrägliga träskapelser, de invaggar en i en falsk trygghet. Så resonerade jag under min uppväxt i det kommuniststyrda Rumänien. Att jag då hyste misstro mot dörrar och portar hade fog för sig. Som barn hade jag i mitt föräldrahem snappat upp brottstycken av samtal om några bekanta till mina föräldrar som mot mitten av 50-talet, blott något år före min födelse, blivit hämtade av män i svarta skinnrockar för att sedan kastas i fängelse. Som mörkrets budbärare hade de svartklädda männen kommit nattetid och bultat på ytterdörren för att bli insläppta – mot dem kunde inte ens väl reglade dörrar och portar skydda på den tiden.