”Komma till Mars två år tidigare motiverar mig”

Emil Eifrém, grundare av Neo4j.
Emil Eifrém, grundare av Neo4j. Foto: Ari Luostarinen

Världens största bolag är kunder – tekniken används för att avslöja ryska oligarker och korrupta politiker. Ändå är det få som känner till miljardbolaget Neo4j. ”Vi tänkte att Panamadokumenten var en affärsrisk”, säger grundaren Emil Eifrém.

Erik Wahlin
Uppdaterad
Publicerad
Annons
SvD Affärsbragd 2022 – rösta här | SvDsvd.se

Spotify känner alla till, liksom Klarna. Kanske Mojang och King samt ytterligare några svenska techsuccéer. Betydligt färre lär ha hört talas om Neo4j – trots att bolaget värderades till motsvarande cirka 20 miljarder kronor i senaste investeringsrundan och har Twitters ordförande Patrick Pichette i styrelsen.

Kanske beror det på att produkten, grafdata­baser, är långt från den vanliga konsumenten. I grunden handlar det om att lagra och ta fram information från hårddiskar. Beroende på hur databasen organiserar informationen, blir vissa saker snabba och andra långsamma.

Neo4j:s innovation är att bygga databaser så att de fungerar som nätverk, och på så vis ta reda på hur en stor mängd information kan hänga ihop.

Annons
Annons
Neo4j har sitt forsknings- och utvecklingskontor i Malmö. Huvudkontoret ligger i Silicon Valley. Foto: Ari Luostarinen
Neo4j har sitt forsknings- och utvecklingskontor i Malmö. Huvudkontoret ligger i Silicon Valley.
Neo4j har sitt forsknings- och utvecklingskontor i Malmö. Huvudkontoret ligger i Silicon Valley. Foto: Ari Luostarinen

Mellan gymnasiet och studierna på Tekniska högskolan i Linköping jobbade Emil Eifrém på Windh, en startup i lilla Påskallavik söder om Oskarshamn. Där träffade han medgrundarna Johan Svensson och Peter Neubauer.

Windh byggde system som skulle hantera, med den tidens mått, mycket stora mängder data, och de fick ständigt problem med databasen. Långsamt insåg trion att om de i stället skapade en ny form av databas som byggde på nätverk, så skulle alla dessa problem lösa sig, och började att utveckla den första prototypen.

2007 valde de att satsa på att kommersialisera sin egen idé.

– Vi var tidiga och har jobbat så hårt och foku­serat. De stora techbolagen skulle kanske kunna bygga något liknande i dag, men varför göra det när de kan använda oss, som är bäst i världen?

År 2011 flyttade huvudkontoret till Silicon Valley. Där blev Neo4j ett namn bland utveck­lare och andra teknikintresserade. Det stora kommersiella och publika genombrottet kom från ett oväntat håll.

Våren 2016 var Emil Eifrém på väg med sin fyraåriga dotter från dåvarande hemmet i norra Kalifornien till Disneyland utanför Los Angeles, när telefonen ringde.

– I morgon händer det, sade Neo4j:s marknads­chef.

Det var Panamadokumenten, som släpptes söndagen den 3 april år 2016. Drygt 11 miljoner läckta dokument från advokatbyrån Mossack Fonseca hade granskats av mer än hundra medieorganisationer, som samarbetade genom journalistnätverket ICIJ. Där avslöjades penga­tvätt, korruption och skattefusk. Och det var Neo4j:s verktyg som ICIJ använde för att bearbeta och hitta mönster i de 2,6 terabyte data som hade läckts.

Annons
Annons

På måndag morgon var telefonsvararen över­full med medier som sökte Emil Eifrém: BBC, The Guardian, CNN, Financial Times… Alla ville intervjua Neo4j:s vd och medgrundare om hur deras produkt använts för att hitta makt­havare som gömt pengar i skatteparadiset.

– Om du är politiker är du inte så puckad att du har en direktkoppling till ett skatteparadis. Men du bor på en adress, där någon annan bor, som jobbar i ett företag och det företaget i sin tur… Ja, det är flera steg. Och det är precis sådant vi är bra på.

”Panamadokumenten var stort, men vår drivkraft var inte att tjäna pengar på det”, säger Emil Eifrém, som nu bland annat arbetar med en av de stora tillverkarna av covid-19-vaccin. Foto: Ari Luostarinen
”Panamadokumenten var stort, men vår drivkraft var inte att tjäna pengar på det”, säger Emil Eifrém, som nu bland annat arbetar med en av de stora tillverkarna av covid-19-vaccin.
”Panamadokumenten var stort, men vår drivkraft var inte att tjäna pengar på det”, säger Emil Eifrém, som nu bland annat arbetar med en av de stora tillverkarna av covid-19-vaccin. Foto: Ari Luostarinen

För Neo4j var Panamadokumenten ett publikt genombrott. Men det blev också en kommer­siell framgång. En lång rad banker hörde av sig och ville förstå hur Neo4j kunde hitta informa­tion som de inte ens själva kände till. Som ett resultat är samtliga av de 20 största bankerna i Nordamerika numera kunder.

– Vår drivkraft var inte att tjäna pengar på Panamadokumenten, verkligen inte. Vi tänkte snarare att det var en affärsrisk, att vi riskerade att förlora kunder. Men det blev precis tvärtom.

Hur gör ni för att inte tappa entreprenörsandan i bolaget?

– Det finns flera aspekter i det. Ett är att vara väldigt nära kunden. Ett annat är att bygga något som är större oss själva. Att mänsklig­heten kommer till Mars två år tidigare, att 20 projekt använder Neo4j för att hitta botemedel mot cancer, att hjälpa datajournalistik som Panamadokumenten. Sådant motiverar de som jobbar hos oss. Och mig med.

Annons
Annons

Emil Eifrém tar som exempel coronapandemin och berättar att en av de stora vaccintillverkar­na använder Neo4j för att optimera sin försörj­ningskedja för att få fram material till vaccin­fabrikerna, och på så vis effektivisera produk­tionen, liksom för att rapportera till USA:s president hur det går med utrullningen av vaccin.

Också i Ukrainainvasionen har Neo4j indirekt en roll.

– Det var en forskare som nyligen twittrade om att vi har lärt oss jättemycket mer om ryska oligarker de senaste tio åren, och angav då sex anledningar. Fem av dem var undersökningar likt Panamadokumenten, som alla backades av Neo4j.

Förstå kunden, jobba hårt och bygg något större än dig själv. Det är Emil Eifréms råd till entreprenörer. Foto: Ari Luostarinen
Förstå kunden, jobba hårt och bygg något större än dig själv. Det är Emil Eifréms råd till entreprenörer.
Förstå kunden, jobba hårt och bygg något större än dig själv. Det är Emil Eifréms råd till entreprenörer. Foto: Ari Luostarinen

Vad har du för råd till andra aspirerande entreprenörer?

– Ett: Förstå kunden. Det finns så många entreprenörer som är sjukt fokuserade på teknologin. Men du kan inte ägna för mycket tid åt att förstå kunden, säger Emil Eifrém och fortsätter.

– Två: Jobba hårt. Inga gigantiska bolag har grundats av personer som jobbar åtta till fem. Du ska så klart vara med din familj, men du kan inte också ha hobbys. Det handlar om att jobba stenhårt 12 eller 14 timmar sju dagar i veckan.

– Och tre: Bygg något som är större än du själv. Förändra världen till det bättre. Det blir enklare för dig själv och lättare att hitta motiverade medarbetare.

SvD Affärsbragd 2022 – rösta här | SvDsvd.se
Annons
Annons
Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons