Fjärrstyrda flygledartorn halverar kostnaden
Om några år kommer det inte att byggas några nya flygledartorn. Det tror i alla fall Saab och LFV som med stöd av regeringen bildar ett gemensamt bolag för att fjärrstyra flygledningen. De lockar med att kunna halvera kostnaden och därmed också kunna rädda många nedläggningshotade flygplatser.
– Ingen tror att det byggs fler flygledartorn. På sikt tror jag man ersätter alla torn med fjärrstyrda lösningar. Hur snabbt det går är svårt att säga men vi är först ut på marknaden och siktar självklart på att bli världsledande, säger Micael Johansson, chef för försvarsindustriföretaget Saabs affärsområde Övervakning.
Det innebär i så fall att det framöver kommer att se lite annorlunda ut vid flygplatserna världen runt. I stället för ett högt torn där flygledarna sitter och styr trafiken på och runt flygplatsen blir det bara en mast med en samling kameror och olika instrument som följer vad som händer runtomkring.