RecensionNya filmer
Kärnfullt om livsfarlig romantik
Med hjälp av ordlösa undervattensscener och drömlik air skildras ett par som kämpar mot verklighetens begränsningar. Sebastian Lindvall ser en tolkning av mytologin som utforskar kärleken.
Efter de mer uppenbart viktiga ”Barbara” och ”Phoenix”, om östtysk paranoia strax före Berlinmurens fall respektive känslosvek i efterkrigstidens Berlin, är Christian Petzold tillbaka i det oklarare skymningsland som han utforskade på 00-talet, i spöklika filmer som ”Gespenster” och ”Yella”.
Även när Petzold tar sig an det overkliga gör han det med en dröjande blick som skrapar på ytan. Ett slags förfrämligande realism, typisk för den så kallade Berlinskolan – den grupp filmare utbildade vid DFFB (Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin) som han tillhör. På samma sätt som hans estetik ger det overkliga en vardaglig air, får också det vardagsnära en drömlik kvalité. Så även när Petzold tolkar myten om undinen, det kvinnliga vattenväsendet som kärar ner sig i en människa.