Nu blir det svårare att blåsa bilköparna
Från och med i höst kan bilköparna för första gången lita på bränsleförbrukningen som tillverkaren anger i annonserna. Men konsumentnyttan har en baksida – högre och tillförlitliga värden kommer att innebära högre skatt.
I flera decennier har alla nya bilar i Europa testats enligt NEDC (New European Driving Cycle), en metod som visat sig ha ett oändligt antal kryphål. Tillverkarna har specialpreparerat bilarna, stängt av allt som kan höja bränsleförbrukningen och genomfört testerna i miljöer som vi svenskar bara kan uppleva under Medelhavssemestern. Resultatet har blivit rena fantasisiffror. Bilköparen som efter några månader upptäcker att förbrukningen är 30–40 procent högre än den utlovade har kanske vänt sig till försäljaren, men gissningsvis bara fått ett svar av typen "jaa, men det beror förstås på hur du kör".
I dag finns det höga chefer hos tillverkarna som erkänner att 95 procent av bilägarna aldrig kommer i närheten av de utlovade siffrorna.