RecensionScenvår 2018
Stora kontraster när vilsna själar ska lära sig njuta
Malmö Opera har haft Nordenpremiär på Hans Gefors tyska opera ”Parken”. Theresa Benér ser ett oroligt drömspel om människor i otakt med den tid de lever i.
I en rätt obehaglig scen av ”Parken” dansar ett gäng berusade, arga punkare till massiva trumslag som i krigsdans. Ljuset tänds i salongen och de upptäcker publiken. Med hånskratt ropar de i talkörer att vi åskådare är skräcködlor från förr. Ett par läderklädda killar med tuppkam springer hotfullt ut bland publiken.
Hans Gefors opera från 1992, byggd på Botho Strauss pjäs med samma namn, handlar om människan i förhållande till tid och myter. Med ett slags besatthet innesluter den sina rollfigurer i lager på lager av platt nutid, förflutet, gudomlig evighet och myt genom tiden. Alla är i disharmonisk otakt med sig själva och varandra i den tid de tillhör, vilket oavlåtligt gestaltas i musikens skiftande färger och rytmer.