Till SvD.se
SvD Perfect Guide

Elbilsvåg till Sverige – ska utmana Tesla

Rimac har blivit en av de stora snackisarna i elbilsvärlden.
Rimac har blivit en av de stora snackisarna i elbilsvärlden.

Bilvärlden svämmar över av nya bilmärken, som på allvar utmanar de gamla veteranerna. Här är nio laddade elbilstillverkare som snart syns på vägarna.

Text: Oskar Hammarkrantz - 20 oktober 2022
Annons

1 / 9

Ora – coolaste katten

Bilmärket Ora, med säte i Kina, lanseras på den svenska marknaden i november. Foto: DAVEHILL.COM
Bilmärket Ora, med säte i Kina, lanseras på den svenska marknaden i november.
Bilmärket Ora, med säte i Kina, lanseras på den svenska marknaden i november. Foto: DAVEHILL.COM

I tider när bilar heter generiska saker som IX, 3008 eller Q5 går det ju inte att låta bli att charmas av en bullig liten bil som lystrar till namnet Ora Funky Cat. Bakom bilmärket Ora ligger kinesiska bjässen Great Wall Motors, och i Kina finns ett flertal olika modeller med spännande namn som Ora Good Cat och till och med Punk Cat. Den lilla elbilen, som onekligen lånat drag från VW-Bubblan, ska främst konkurrera med ett lågt – men ännu inte fastställt – pris. Bilen lanseras på svenska marknaden i november och märket har showroom i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala.

Annons
Annons

2 / 9

BYD – världens största elbilstillverkare

BYD passerade under första halvan 2022 Tesla som världens största elbilstillverkare.
BYD passerade under första halvan 2022 Tesla som världens största elbilstillverkare.
BYD passerade under första halvan 2022 Tesla som världens största elbilstillverkare.

Byd, eller Build Your Dreams, må vara relativt okänt i Sverige, men under första halvan av 2022 sålde det kinesiska märket 641 000 elbilar – vilket gör att man passerar Tesla som världens största elbilstillverkare. Till Sverige kommer under senhösten tre modeller och först ut är den fem meter långa sedanen Han, som med två motorer och 517 hästkrafter gör 0 till 100 på 3,9 sekunder. I modell- programmet finns också Tang, en stor, sjusitsig suv som är ungefär i storlek med Volvo XC90 och Atto 3, en mindre suv i C-segmentet, där konkurrenter blir bland annat Volvo XC40. Svensk återförsäljare är Hedin bil, som bland mycket annat också importerar nykomlingen Maxus och relativa nykomlingen MG.

Annons
Annons

3 / 9

Fisker – dansk pionjär

Sedan 2014 ägs Fisker av kinesiska ägare. Foto: Fisker Inc.
Sedan 2014 ägs Fisker av kinesiska ägare.
Sedan 2014 ägs Fisker av kinesiska ägare. Foto: Fisker Inc.

Redan 2008 lanserade dansk-amerikanen Henrik Fisker den banbrytande elbilen Fisker Karma. Men försäljningen gick trögt och togs över av kinesiska ägare 2014. Nu är pionjären Fisker tillbaka med elbilen Ocean. Den går redan nu att reservera i Sverige, men lär inte levereras än på något år. Den billigaste versionen av Fisker Ocean kostar 450 000 kronor före klimat- bonus, och räckvidden ligger på runt 45 mil. Den som vill ha fyrhjulsdrift kan välja Ocean Ultra för 615 000 kronor, med en räckvidd på 61 mil.

Annons
Annons

4 / 9

Nio – batteribytare

En Nio kan man ladda med sladd som vanligt – men även byta batteriet i en batteribytesstation.
En Nio kan man ladda med sladd som vanligt – men även byta batteriet i en batteribytesstation.
En Nio kan man ladda med sladd som vanligt – men även byta batteriet i en batteribytesstation.

Nio har väckt stor uppmärksamhet främst genom sin ovanliga laddningslösning. Den som vill kan ladda upp elbilen med sladd, precis som vanligt, men det ska också finnas möjlighet att åka till en batteribytesstation och på fyra minuter byta till fullt upp- laddade batterier. I Sverige är det den stora sedanen Nio ET7 som är först ut, och i grannlandet Norge har man redan etablerat ett showroom på paradgatan Karl Johan.

Annons
Annons

5 / 9

Aiways – kärlek på väg

Aiways nya modell U5 har en räckvidd på 40 mil.
Aiways nya modell U5 har en räckvidd på 40 mil.
Aiways nya modell U5 har en räckvidd på 40 mil.

Namnet Aiways är som gjort för felsägningar och tungsväljningar, men på Mandarin betyder Ai ungefär kärlek, så namnet ska uttydas som ”Kärlek på väg”. Märket grundades 2017 av Volvos tidigare försäljningschef i Kina, Fu Qiang. För den svenska marknaden är det stora el-suven U5 som är mest aktuell, med en räckvidd på cirka 40 mil och ett startpris på 449 000 kronor, eller privatleasing från 5 300 kronor i månaden.

Annons
Annons

6 / 9

Xpeng – snabb comeback

Kinesiska Xpeng gjorde ett försök i Sverige redan i våras, då med modellen P5. Men den plockades raskt bort och går nu inte längre att beställa, sannolikt för att den inte riktigt levde upp till den svenska publikens höga krav. Nu gör man ett nytt försök med sedanmodellen P7, som ska vara rejält förbättrad när det gäller laddtider, räckvidd och så vidare. Instegsmodellen kallas standard range och har en räckvidd på ungefär 40 mil och en prislapp på dryga 600 000 kronor.

Annons
Annons

7 / 9

Lucid – lyxig amerikan

Lucid Air har
Lucid Air har
Lucid Air har

Hajpen kring amerikanska och lyxiga elbilsmärket Lucid har varit stor. Dels beror det på att man utlovat rejält lång räckvidd, på över 80 mil, och dels på att märket är grundat av Peter Rawlinson – som var ansvarig för utvecklingen av Tesla Model S. Modellen Lucid Air började lanseras runtom i Europa under sommaren, men vi i Sverige verkar få vänta ytterligare några månader. För den som har bråttom kan det vara bra att veta att motoreffekten är totalt 1080 häst- krafter och bilen ska klara 0 till 100 km/h på omkring 2,5 sekunder.

Annons
Annons

8 / 9

Rimac – kroatisk kraft

Bland annat Porsche och Kia har gått in som delägare i Rimac.
Bland annat Porsche och Kia har gått in som delägare i Rimac.
Bland annat Porsche och Kia har gått in som delägare i Rimac.

Redan som 19-åring började kroaten Mate Rimac bygga om BMW-bilar till eldrift. Nu – vid 34 års ålder – är Rimac en av bilvärldens stora snackisar, efter att bland annat Porsche och Kia gått in som delägare. Elektriska supersportbilen Rimac Nevera har 1 914 hästkrafter och kan bara beskrivas som vansinnigt snabb, med sprinten 0 till 100 km/h på 1,85 sekunder. Tyvärr är hela årsproduktionen på 50 bilar redan förhandsbokad, men om du har ungefär 20 miljoner kronor över kan du sätta upp dig på väntelistan.

Annons
Annons

9 / 9

DFSK – direkt från Dongfeng

DFSK:s Seres 3 Electric är företagets första inom elbilssegmentet.
DFSK:s Seres 3 Electric är företagets första inom elbilssegmentet.
DFSK:s Seres 3 Electric är företagets första inom elbilssegmentet.

Bakom förkortningen DFSK gömmer sig inget mer spännande än namnet Dongfeng Sokon Automobile. Elbilsmärket har redan etablerat en generalagent i Sverige och bilarna går att beställa. Den första elektriska modellen är DFSK Seres 3 Electric, med ett batteri på 53 kWh och en räckvidd på 33 mil. Under nästa år kommer också den större modellen Seres 5 Electric. I dag är DFSK den näst största biltillverkaren i Kina med tillverkningsvolym på närmare 3,8 miljoner fordon per år. På den kinesiska marknaden marknadsförs deras modeller under namnet Dongfeng, medan man valt DFSK för bilarna som säljs på export.

Annons