När musiken börjar lyssna på oss
De mediala tjänsterna har blivit så bra på att analysera användarnas smak att vi aktivt måste lära känna oss själva bättre. Det menar Ben Ratliff i en av två nya böcker som undersöker vad som sker med kulturkonsumtionen i en tid då allt finns tillgängligt, hela tiden.
Vad ska man egentligen svara på frågan: Vad lyssnar du på för musik? Just nu? Eller i allmänhet? Frågan är svår eftersom den rymmer en så anspråksfull förväntan. Säg mig vad du lyssnar på, och jag ska säga vem du är. ”Lite allt möjligt” framstår ofta som det enda rimliga svaret, inte minst med tanke på hur många olika syften musiklyssnande fyller i vardagen. För egen del är det verkligen lite allt möjligt – hitradio i bilen, Richard Buckner för att kunna skriva, Miles Davis vid middagsbordet, och så vidare. Men det är ju inte vad som helst. Det är en noga utvald blandning. Det är jag, kort sagt.