RecensionTeater

DrivhusetVåldet får absurd ton i mästerligt Pinterspel

 Peter Andersson, Henrik Norlén och Peter Perski i ”Drivhuset” av Harold Pinter.
Peter Andersson, Henrik Norlén och Peter Perski i ”Drivhuset” av Harold Pinter. Foto: Sören Vilks

Harold Pinter skrev om en verklighet för svår att skildra direkt, om grymhet och övergrepp. Ändå kan publiken skratta åt böljande maktspel och förljugenhet.

Sara Granath
Publicerad
Annons

Uppsättningen av Harold Pinters ”Drivhuset” innebär på flera plan en tidsresa. Om inte teaterarbetarna blivit så brutalt avbrutna hade den haft premiär redan 2020. Dessutom skrev den sedermera Nobelpristagaren stycket redan 1958, men satte själv upp den först 1980.

Och nu är det första gången i Sverige för en pjäs, fast förankrad i sin tid och samtidigt mycket tillämpbar för andra situationer. 

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons