Susanne Vollmer, ”Sinnesvilla”Psykedeliska synvillor att låta sig förföras av

David Molander, ”Cyan”, 2021. Pigmentprint.
David Molander, ”Cyan”, 2021. Pigmentprint. Foto: David Molander/Cecilia Hillström Gallery

Inte mycket är vad det synes vara i två nya galleriutställningar. David Molanders Stockholmsbilder skapar hallucinatoriska effekter. Susanne Vollmers herbarium i tusch är en förteckning över växter med psykoaktiva egenskaper.

Publicerad
David Molander, ”Blå bodarna”, 2021. Pigmentprint.

David Molander, ”Blå bodarna”, 2021. Pigmentprint.

Foto: David Molander/Cecilia Hillström Gallery
Susanne Vollmer, ”Ur en psychonauts herbarium”, 66 tuschmålningar på papper.

Susanne Vollmer, ”Ur en psychonauts herbarium”, 66 tuschmålningar på papper.

Foto: S.P.G
Susanne Vollmer, ”Jean-Paul Sartre jagad av jättehumrar nedför Champs-Élysées”. Tusch på papper.

Susanne Vollmer, ”Jean-Paul Sartre jagad av jättehumrar nedför Champs-Élysées”. Tusch på papper.

Foto: S.P.G
Annons

Motiviskt utgår David Molanders collagesvit ”Stockholm cyan” från bilder av ett Slussen i förändring. Dessa lagras och överlagras med andra bilder från samma område från olika perspektiv. Ibland förefaller bilderna vara tagna vid samma tillfälle vilket tillåter Molander att skapa både skärpa och detaljrikedom. Ibland verkar de vara tagna vid olika tidpunkter och skapar på sätt en berättelse genom att sammanfoga olika tidssegment.

En så pass komplex plats som Slussen med alla dess nivåer ger utrymme för många olika spännande kompositioner, ännu mer så just nu när den pågående make-overn placerar den i en limbo mellan minnet av den gamla tiden och inledningen till den nya. Ändå är det inte motivet jag fastnar för inför ”Stockholm cyan”, utan mängden bilder och den investerade tid som manifesteras genom dessa collage. Det är en sorts bildens retorik; den insisterar genom väl inarbetade troper där överdriften, hyperbolen, får excellera. Det finns en besatthet här som är värd att uppmärksamma

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons