Recension

Trollflöjten 2.0Trollflöjten som queer skilsmässomusikal

Kristofer Kamiyasu och ensemblen i ”Trollflöjten 2.0”.
Kristofer Kamiyasu och ensemblen i ”Trollflöjten 2.0”. Foto: Bengt Wanselius

Parkteatern drar igång säsongen med ”Trollflöjten 2.0”. Det är en stor satsning på nyskriven musikal som blir till lättsam underhållning om skilsmässoproblematik, skriver Lars Ring.

Lars Ring
Publicerad
Annons

Junis allra första dag. Kvällen ler. Det är Parkteaterpremiär inför en enorm publik. Vitabergsparken ligger som en ö i ett hav av lila syrenblommor. Doften blandas med lukten av grillad korv. Det är så svenskt så det värker. Tänk om aldrig Karl XII:s soldater tagit med sig dessa buskar från Balkan.

Parkteatern startades 1942 som ett gemenskapsprojekt under kriget – och fungerar så ännu. Bäst är denna biljettfria institution när den koncentrerar sig på det som kan använda det utomhusliga – koltrastarna, flygplanen, syret – som extra dimension och kvalitet. Allt är lättåtkomligt, inga höga trösklar.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons