Åhlénschefen: Kan tvingas stänga varuhus i Stockholm
Elva stängda varuhus på två år – och förluster på hundratals miljoner kronor. Åhléns är hårt pressat av butiksdöden i digitaliseringens spår. Nu byter man strategi för att överleva. Botemedlet, enligt vd:n: fler stängda varuhus, e-handel, nya varumärken och att ta in externa hyresgäster i varuhusen.
Förluster, butiksnedläggningar och köpcentrumdöd. Det råder ingen brist på dramatik när läget i detaljhandeln ska beskrivas. Det är minst sagt skakigt, både i Sverige och utanför landets gränser – hela branschen genomgår en enorm förändring.
Och för den klassiska varuhuskedjan Åhléns är skiftet minst sagt kännbart. Förluståren radar upp sig, de tre senaste åren har resultatet landat på minus. Under 2018 blev blev förlusten 131 miljoner kronor. Varhusen blir stadigt färre i antal, sedan 2017 har 11 stycken bommat igen för gott, och det är inte slut på stängningar.