Linnea Rygaard / Alexander TallénDetaljrika figuriner berättar egna historier

Alexander Tallén, ”If there Is something”, 2022. Bemålat stengods.
Alexander Tallén, ”If there Is something”, 2022. Bemålat stengods. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Alexander Tallén tar upp en 1700-talstradition och ger den samtida klädedräkt i sina utsökta figuriner. Linnea Rygaard låter i sitt måleri betraktaren blicka ned i labyrintiska konstruktioner.

Publicerad
Alexander Tallén, ”Running towards nothing”, 2022.  Installationsvy på Cecilia Hillström Gallery.

Alexander Tallén, ”Running towards nothing”, 2022. Installationsvy på Cecilia Hillström Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Alexander Tallén, ”Reminiscence of play”, 2022. Bemålat stengods.

Alexander Tallén, ”Reminiscence of play”, 2022. Bemålat stengods.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Linnea Rygaard, ”Dreamcatcher”, 2022. Akryl på duk.

Linnea Rygaard, ”Dreamcatcher”, 2022. Akryl på duk.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Linnea Rygaard, ”Carrie”, 2022. Akryl på duk.

Linnea Rygaard, ”Carrie”, 2022. Akryl på duk.

Foto: Jean-Baptiste Béranger
Annons

Ibland hittar man till synes redan färdiga konstnärskap på konsthögskolornas vårutställningar. Så var det med Linnea Rygaards kraftfulla abstrakta målningar på Konsthögskolans vårutställning 2016. Och precis så kändes också mötet med Alexander Talléns lika mystiska som dekorativt läckra figuriner på Konstfacks vårutställning 2015.

När de nu delar på vårsäsongens första utställningstid på Cecilia Hillström Gallery är det som två redan etablerade men sinsemellan helt olika konstnärer. För inte finns det väl något alls – förutom att de båda är bra konstnärer och i ungefär samma ålder – som förenar Talléns figuriner med Rygaards monumentala målningar?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons