Fysioterapeut: Så tränar du bort hälsporre

”Jag gjorde övningarna hela tiden”, säger Joanna Swica som nu är återställd från sin hälsporre. Illustration: Thomas Molén
”Jag gjorde övningarna hela tiden”, säger Joanna Swica som nu är återställd från sin hälsporre. Illustration: Thomas Molén Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet

Du behöver inte vänta tills smärtan är helt borta innan du börjar springa igen efter att ha drabbats av hälsporre. Det menar fysioterapeut Mikael Boije af Gennäs. ”Bästa sättet att motverka plantar fasciit är egenvård och träning”, säger han.

Publicerad
Plantar fasciit uppstår när senan som löper mellan hälbenet och tårna blir överbelastad. Det kan då bildas en liten kalkpåbyggnad, en så kallad hälsporre. Illustration: Thomas Molén

Plantar fasciit uppstår när senan som löper mellan hälbenet och tårna blir överbelastad. Det kan då bildas en liten kalkpåbyggnad, en så kallad hälsporre. Illustration: Thomas Molén

”Jag ville göra en förebyggande behandling och lösa problemet i grunden, inte bara symptomen”, säger Joanna Swica som fick hjälp med sin hälsporre av en naprapat.

”Jag ville göra en förebyggande behandling och lösa problemet i grunden, inte bara symptomen”, säger Joanna Swica som fick hjälp med sin hälsporre av en naprapat.

Foto: Björn Lindahl/Aftonbladet
Annons

Hälsporre, eller plantar fasciit som är det korrekta namnet, är en skada som drabbar många motionärer.

– Jag skulle säga att en av tio löpare är drabbade, säger Mikael Boije af Gennäs, legitimerad fysioterapeut på Ortomed Sverige.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons