”Höj kraven – Sverige måste få bättre lärare”

Skolans problem är en följd av en ny lärarroll, en förändrad pedagogik, och den postmodernistiska synen på kunskap som smugit sig in på lärarutbildningarna och i läroplanen. Moderata Ungdomsförbundet presenterar i dag fyra konkreta reformer för bättre lärare i skolan, skriver Benjamin Dousa, Muf.

Publicerad
Benjamin Dousa.

Benjamin Dousa.

Foto: Björn Lindgren/TT
Annons

Internationella mätningar visar att kunskapsresultaten i Sverige har fallit kraftigt sedan mitten av 1990-talet. Fallet har skett över hela linjen – både låg- och högpresterande elever uppvisar allt sämre kunskaper. Enligt Pisa saknar var femte elev grundläggande kunskaper i läsförståelse, naturkunskap eller matematik. Det betyder att var femte elev lämnar den svenska grundskolan med svårigheter att läsa och förstå en enkel dagstidningsartikel eller räkna ihop priser i mataffären.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons