Public service bromsas på sociala medier
De tre public servicebolagen har kritiserats av de kommersiella konkurrenterna för att de ökar närvaron på sociala medier som Facebook. I sitt slutbetänkande slår den parlamentariska public servicekommittén fast att bolagen ska nöja sig med att informera om programmen och interagera med publiken.
Den stora nyheten kom redan i höstas då en enig kommitté förslog att den gamla tv-avgiften från kommande årsskifte ersätts av en individuell skatt. Vinnare på förslaget blir studenter och arbetslösa, medan hushåll med två personer som tjänar över 131 000 kronor per år får en ökad kostnad med 276 kronor årligen.
I sitt slutbetänkande tar kommittén bland annat upp områden där företrädare för de kommersiella medierna riktat hård kritik mot public service. Det har till exempel handlat om att bolagen lagt ut allt mer innehåll på sociala medier som till exempel Facebook och på så sätt ökat konkurrensen om annonsintäkterna. Nu slår kommittén fast att public service bör nöja sig med att informera om programmen och interagera med publiken. Hela eller längre delar av program bör bara läggas på sociala nätverk om det är enda sättet att nå en viss publik.