Analys

Björn Jeffery:Google har fingrarna kvar i kakburken

Björn Jeffery
Foto: Richard B. Levine/TT

Slaget om internetannonserna trappas upp. Men att Google gör om den teknik som bestämmer vilka annonser du ser görs inte bara för att förebygga tuffare regler – det görs också för att försvåra för de mindre konkurrenterna.

Björn Jeffery
Publicerad
Annons

Frågan om din annonsdata har polariserat Silicon Valley i många år. På ena sidan står Apple som driver en väldigt hård linje mot datainsamling. Eftersom Apple numera inte säljer annonser har de väldigt lite att förlora på denna hållning. På andra sidan står Google och Facebook som har annonser som sin primära affärsmodell, och som dominerar den digitala annonsmarknaden i hela världen.

Nu är denna maktbalans på väg att omkullkastas. Allt sedan Google meddelat att man tänker ta bort stödet för så kallade tredjepartskakor i slutet av nästa år. Det innebär att det blir svårare att spåra konsumenternas beteenden mellan olika sajter. För dig som konsument innebär det att du kan slippa se den där skoannonsen var du än surfar, bara för att du en gång råkat klicka på ett par skor hos en e-handlare. Beskedet kommer bara några månader efter att även Apple ändrat reglerna för annonsering på sin plattform IOS och i sin webbläsare, Safari, som är näst störst på marknaden.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons