Paris har återfötts som konststad

Heinz Macks skulptur "Silber-stele" står utanför den pampiga entrén till Galerie Perrotin på rue de Turenne i Paris.
Heinz Macks skulptur "Silber-stele" står utanför den pampiga entrén till Galerie Perrotin på rue de Turenne i Paris. Foto: Galerie Perrotin

Kulturen är kanske den främsta anledningen att resa till Paris. I två texter tar Lars O Ericsson, konstkritiker och Parisexpert pulsen på konstscenen från Marais till Belleville. I den första handlar det om samtidskonst. I en påföljande om Paris som fotografins huvudstad.

”Någon kris märks inte i Paris. Någon kris märks inte över huvudtaget”, fastslår Lars O Ericsson.

Publicerad
Iris van Dongen, ur utställningen ”The hunter from Noland” som visas tom 18 juni på Bugada & Cargnel.

Iris van Dongen, ur utställningen ”The hunter from Noland” som visas tom 18 juni på Bugada & Cargnel.

Foto: Martin Argyroglo/Bugada & Cargnel
Imi Knoebel, ur ”Liaison astéroïde” på Galerie Taddeus Ropac tom 2 juli, en serie med sex verk i blyinfattat glas till katedralen i Reims.

Imi Knoebel, ur ”Liaison astéroïde” på Galerie Taddeus Ropac tom 2 juli, en serie med sex verk i blyinfattat glas till katedralen i Reims.

Foto: Galerie Taddeus Ropac
Zheng Guogus utställning, ”Where energy inhabits?” visas på Galerie Chantal Crousel tom 23 juni.

Zheng Guogus utställning, ”Where energy inhabits?” visas på Galerie Chantal Crousel tom 23 juni.

Foto: Galerie Chantal Crousel
Lee Ufan, utan titel, tom 23 juli på Galerie Kamel Mennour.

Lee Ufan, utan titel, tom 23 juli på Galerie Kamel Mennour.

Foto: Galerie Kamel Mennour
Gonzalo Lebrija, "Trou Noir" ur utställningen ”¿Cómo te voy a olvidar?” på Galerie Perrotin tom 30 juli.

Gonzalo Lebrija, "Trou Noir" ur utställningen ”¿Cómo te voy a olvidar?” på Galerie Perrotin tom 30 juli.

Foto: Galerie Perrotin
Konceptuellt med Hans Schabus och utställningen ”L'autre chien” på Galerie Jocelyn Wolff tom 9 juli.

Konceptuellt med Hans Schabus och utställningen ”L'autre chien” på Galerie Jocelyn Wolff tom 9 juli.

Foto: Galerie Jocelyn Wolff
Annons

Först en tillbakablick. Paris som konstmetropol tycktes länge ha framtiden bakom sig. Från att ha varit västvärldens konstcentrum under åtminstone ett sekel övertogs den rollen av New York efter 2:a världskriget. På 1990-talet började dock något radikalt och positivt att hända. Då öppnade ett halvt dussin spetsgallerier på rue Louise Weiss, en anonym och avsides gata i 13:e arrondissementet. En riktig urban avkrok, ärligt talat. De nya gallerierna – däribland Air de Paris, Art:Concept och Emmanuel Perrotin – fick hyra lokaler till kraftigt subventionerade priser.

Snart började ”the artpack” från när och fjärran att vallfärda dit. Det var på rue Louise Weiss som den nya, unga konsten – både fransk och internationell – fanns att se. Paris var ”back on the track” och utmanade både London och New York, vilket inte hade hänt på decennier. Men galleristerna själva, även om de var oerhört framgångsrika, tröttnade till slut på att sitta där isolerade – undantaget vernissagerna – på denna faktiskt rätt deprimerande gata. Så i och med att Emmanuel Perrotin – som företräder sådana konstens fixstjärnor som Takashi Murakami, Maurizio Cattelan och Xavier Veilhan – år 2004 lämnade 13:e och flyttade in till Marais gick luften ur konstscenen på rue Louise Weiss.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons