Hilma af Klint i sin studio på  Hamngatan framför Moderna Museets utställning ”De tio största”.
Hilma af Klint i sin studio på Hamngatan framför Moderna Museets utställning ”De tio största”. Foto: Stiftelsen Hilma af Klint, Staffan Löwstedt

Ont blod i kampen om Hilma af Klints arv

Världens museer slåss om att få visa Hilma af Klints verk. Även på hemmaplan drar hon rekordpublik – men bakom kulisserna pågår en dragkamp om hennes arv.

Text: Erica Treijs. Foto: Staffan Löwstedt, Stina Stjernkvist.
Publicerad

Det luktar dynga och blåser snålt där det en gång fanns storslagna planer för att bygga ett hem åt Hilma af Klint. Men så är Ytterjärna också en jordbruksbygd och eko-mjölkbonden Torbjörn Svensson minns hur det var när konsten knackade på.

– Vi hade kunnat acceptera det mesta av förslaget, utom en del där alltsammans kom för nära oss. Vi var egentligen tidigt ute, men ville inte utsätta våra kor för smittor som konsthallsbesökare hade kunnat föra med sig.