Lärare använder Minecraft: Skilj på kaos och kaos

Att bli kallad ”världens bästa lärare” är en sak men det pedagogiska syftet går alltid före, enligt ”spelläraren” Felix Gyllenstig Serrao. För honom fyller dataspel en viktig funktion i undervisningen.

Uppdaterad
Publicerad
Suheila i klass 6 B på Frölundaskolan i Göteborg får hjälp av Felix Gyllenstig Serrao att komma igång med sin dator.

Suheila i klass 6 B på Frölundaskolan i Göteborg får hjälp av Felix Gyllenstig Serrao att komma igång med sin dator.

Foto: Malin Hoelstad
Lano och Nohadra arbetar med Grekland i Minecraft.

Lano och Nohadra arbetar med Grekland i Minecraft.

Foto: Malin Hoelstad
Hamdi bygger byggnaden Grande Arche som finns utanför Paris.

Hamdi bygger byggnaden Grande Arche som finns utanför Paris.

Foto: Malin Hoelstad
Klass 6 B har tidigare byggt en hel 1600-talsstad i Minecraft. Då delades klassen in i bönder, borgare, adeln och präster och det blev också ett rollspel.

Klass 6 B har tidigare byggt en hel 1600-talsstad i Minecraft. Då delades klassen in i bönder, borgare, adeln och präster och det blev också ett rollspel.

Foto: Malin Hoelstad
Annons

En låsbar vagn rullas in i klassrummet. Där finns datorerna som klass 6B ska använda under SO-lektionen. De ställer sig i en inte allt för rak kö, får varsin pc och sedan tar arbetet att reda ut sladdtrasslet vid.

Just nu läser de om länder i Europa. Läraren Felix Gyllenstig Serrao förklarar hur de ska jobba, att uppgiften är att de i dataspelet Minecraft ska bygga en känd byggnad och krydda med fakta om sevärdheter, kultur och historia. Minecraft är som ett digitalt lego där man kan bygga sin egen värld med hjälp av kvadratiska block.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons