KrönikaMusikveckan med SvD
Sverige har många operastjärnor i absolut världsklass – men varför uppmärksammas inte deras prestationer mer? Det är dags att det sjungande landet börjar lyfta fram de egna talangerna. Scrolla nedåt för Guy Dammanns musiktips.
När jag var i London nyligen ställdes det många frågor om det svenska alfabetets sista bokstav. Allra främst hur det uttalas. Orsaken bakom denna taltekniska enkät är den svenska sopranen Malin Byström, som prisades från alla hörn för sitt framförande av huvudrollen i Richard Strauss opera ”Salome” vid Covent Garden. Byström har sjungit för Londons operapublik ett flertal gånger, oftast i roller av Mozart, Verdi och Rossini, och inledde även den aktuella säsongen som Hélène i Verdis ”Les Vêpres Siciliennes”. Men rollen som Salome är bland de allra mest krävande, särskilt i David McVicars scenuppsättning från 2009 där prinsessan inte är ett naivt barn utan en vuxen kvinna som agerar fullt medvetet. Byström uppvisar en brinnande intensitet som fångar prinsessans kalla, nästan psykotiska amoralitet.