Hjälplinje för psykisk ohälsa läggs ned

Den nationella hjälplinjen som erbjuder stöd i telefon för människor i kris läggs ned vid årsskiftet. Regionerna vill i stället få in samtalen i den ordinarie vårdprocessen. Arkivbild.
Den nationella hjälplinjen som erbjuder stöd i telefon för människor i kris läggs ned vid årsskiftet. Regionerna vill i stället få in samtalen i den ordinarie vårdprocessen. Arkivbild. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Hjälplinjen som erbjuder stöd i telefon för människor i kris läggs ned vid årsskiftet – pengarna kan användas effektivare enligt regionerna.

Beslutet möts av kraftig kritik från en samverkansorganisation för psykisk hälsa.

Marc Skogelin/TT
Publicerad
Annons

Hjälplinjen som sedan 2002 har gett samtalsstöd eftermiddagar och kvällar alla dagar i veckan läggs ned vid årsskiftet, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.

Verksamheten finansieras av landets regioner och sköts av bolaget Inera. Årligen har linjen mottagit runt 30 000 samtal, men endast haft kapacitet att besvara mellan 12 000 och 14 000, säger Ineras avdelningschef Tomas Lithner till TT.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons