ANNONS
Scrolla ner till SvDScrolla ner till SvD

RecensionTeater

De skyddssökande kvinnorna

Flyktingdrama där mäktig kvinnokör trotsar alla gränser

”De skyddssökande kvinnorna” spelas på Intiman, Malmö stadsteater.
”De skyddssökande kvinnorna” spelas på Intiman, Malmö stadsteater. Foto: Emmalisa Pauly

En kraftfull kvinnokör har huvudrollen i ”De skyddssökande kvinnorna” på Malmö stadsteater. Denna dansk-svenska uppsättning om kvinnor och asylrätt spränger gränser på flera nivåer.

Theresa Benér
Publicerad

En av de saker jag särskilt fäster mig vid i ”De skyddssökande kvinnorna” är hur de arton unga kvinnorna i landsflykt hyser absolut tillit till överguden Zeus. Han förväntas hålla en vakande hand över dessa systrar, när de resolut lämnar Egypten och ger sig ut på havet i riktning mot grekiska Argos, där de egentligen hör hemma.

Dessa unga överklasskvinnor, kallade danaiderna efter sin far Danaos, flyr inte från nöd eller svält. Nej, anledningen till deras uppbrott är att de vägrar ingå tvångsäktenskap med sina egyptiska, aristokratiska kusiner. Män äcklar dem, och äktenskap ser de som förslavning. I ”De skyddssökande kvinnorna” har de tagit sin tillflykt till ett tempel i staden Argos, där de med sin far (Erik Olsson) söker asyl.

Laddar…