Krönika
Trots att två tävlingar återstår är det redan klart att Lewis Hamilton vunnit F1-titeln. Men räkna med mer dramatik framöver då reglerna i formel 1 ska ändras för att underlätta omkörningar.
I helgen körs Brasiliens Grand Prix, det näst sista formel 1-racet den här säsongen.
Banan ligger i stadsdelen Interlagos, Sao Paulo, och är en historisk tävling som har körts av och till från 1973 och där många VM-titlar har avgjorts genom åren.
Den kanske mest spännande F1-finalen någonsin avgjordes här 2008 då Lewis Hamilton tog hem sin första VM-titel. Hemmaföraren Felipe Massa gick över mållinjen och trodde att han vunnit mästerskapet. Familjen stod och hoppade i garaget av glädje, men längre bak i fältet tog Lewis Hamilton sig förbi Timo Glock på sista varvet för att ta titeln från Massa med en enda poäng. För tio år sedan tog här även Jenson Button sin och Brawn GP:s första seger i förar- respektive märkesmästerskapet. Brawn Grand Prix som bara existerade en säsong för att sedan bli Mercedes.
I år är det dock redan klart att Mercedes vunnit märkesmästerskapet och Lewis Hamilton förartiteln. Det var Hamiltons sjätte titel och han är nu bara en triumf från Michael Schumachers rekordnotering på sju. Något som Hamilton har stor chans att nå redan nästa säsong eftersom Mercedes har dominerat formel 1 sedan det nytt reglemente kom 2014. Mercedes har vunnit hela 74 procent av alla tävlingar som körts sedan dess, vilket är en otrolig prestation.
Nästa säsong blir den sista med nuvarande reglemente, till 2021 kommer det stora förändringar.
En formel 1-bil har en väl utvecklad aerodynamik som skapar otroligt mycket tryck mot marken, så kallad downforce, vid hög fart. Det fungerar ungefär tvärtom mot ett flygplan som ju istället skapar lyftkraft genom sina vingar. Den sofistikerade aerodynamiken gör dock att det uppkommer turbulens, smutsig luft, bakom bilen vilket gör att det är svårt att ligga nära bilen framför eftersom man tappar downforce. För att köra om en bil framför måste bakomvarande bil vara ganska mycket snabbare, annars är det ingen idé att ens försöka. Med nuvarande reglemente har man bara ca 55 procent downforce kvar då man ligger en billängd bakom framförvarande bil. Med det nya reglementet för aerodynamik som införs år 2021 hävdar FIA att man kommer att ha 86 procent av downforce kvar en billängd bakom. Det kommer att göra en stor skillnad för racingen och vi kommer att få se fler fajter mellan bilarna.
Men vi har en säsong kvar med det gamla reglementet som jag ironiskt nog tror kommer att bli jämnare än på länge. Det kommer även nästa år att stå mellan Mercedes, Ferrari och RedBull i topp tre. Däremot ser det tätare ut mellan bilarna i ”mittfältet” bakom. McLaren har imponerat och är det team som har förbättrat sig mest den här säsongen medan Williams fortfarande sladdar lite bakom de andra.