Nathalie Gabrielsson, ”The campaign”Angelägen kampanj i tider av alternativa fakta

Nathalie Gabrielsson, ”The campaign”, installationsvy på Index.
Nathalie Gabrielsson, ”The campaign”, installationsvy på Index. Foto: Index

Var nedmonteringen av det svenska välfärdssamhället resultatet av en bluff, iscensatt av arbetsgivarföreningen? En bluff så omfattande att den också blev socialdemokratins credo? Det är ramberättelsen i ”The campaign”.

Håkan Nilsson
Publicerad
Annons

För att förmedla sitt budskap tar Nathalie Gabrielsson till i huvudsak två olika metoder. Den ena är monologen. På en stor monitor visas en något överdimensionerad man som under femtio minuter på välfraserad engelska erbjuder sitt perspektiv på hur det hela gick till när SAF under 1970 och 80-talen orkestrerade kampanjen som skulle ändra bilden av den svenska välfärdsmodellen. Det som hade varit en framgångssaga där Sverige hade gått från att ha varit ett av Europas fattigaste länder till att bli ett av världens rikaste, framställdes som en koloss på lerfötter där Sverige fick låna för att kunna bevara välståndet.

Den andra metoden är flödesschemat. På en ljuslåda som täcker en hel vägg i gallerirummet har Nathalie Gabrielsson skissat upp kampanjens olika delar, från enskilda individer till organisationer, tankesmedjor och bokförlag. För att inte glömma det privata dagisalternativet ”Pysslingen”.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons