RecensionNya filmer

The fatherAnthony Hopkins gör sitt livs roll

Olivia Colman och Anthony Hopkins.
Olivia Colman och Anthony Hopkins. Foto: Sean Gleason/Nonstop Entertaniment

Från ruta ett dras publiken in i Oscarsbelönade ”The father” – ett kammarspel om åldrande, sjukdom och hur minnen bearbetas när det fysiska tillståndet försämras.

Publicerad
Anthony Hopkins.

Anthony Hopkins.

Foto: Sony Pictures Classics/TT
Annons

En åldrad man kallar sin sköterska för slyna, gör fysiska närmanden på henne och anklagar henne för att ha stulit hans klocka. Det är inte sköterskan själv som kommer med anklagelserna, utan den kärleksfulla dottern, hon som ägnar en stor del av sitt liv åt att göra tillvaron dräglig för pappan och för sig själv och sin partner. Pappan, som lider av Alzheimers sjukdom, avfärdar anklagelserna, vill inte kännas vid dem.

Redan här i prologen till ”The father”, Florian Zellers Oscarsbelönade drama som han först skrev som pjäs och sedan satte upp på scen, ställs problematiken på sin spets. Det handlar inte om att utröna huruvida anklagelserna stämmer eller inte – de flesta av sakförhållanden kommer vi ändå aldrig att få reda på – utan hur dessa påstådda akter ändå relaterar till titelpersonen, hans omgivning och till oss som människor. Hur mycket säger de om personen framför oss, om mannen som varit och mannen som är, om det outsagda och det uttryckliga i honom?

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons