”Viktigt även träna kroppens kärna”

PT:n Banne Loke visar sidoplankan.
PT:n Banne Loke visar sidoplankan. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Styrka och stabilitet i bålen är avgörande för de flesta aktiviteter vi ägnar oss åt. Glöm inte att stärka mage och rygg – kroppens kärna – när det är dags för träning.

Uppdaterad
Publicerad
Peter Michaelson.

Peter Michaelson.

Foto: Privat
Banne Loke, personlig tränare på Sats.

Banne Loke, personlig tränare på Sats.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Magnus Hjalmarson Neideman
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons

De senaste hälsoråden från WHO, Världshälsoorganisationen, talar inte bara om hur mycket vi ska röra på oss. Numera finns där också en rekommendation om två styrkepass per vecka – och balansträning för alla som är 65 år eller äldre.

Men att bara träna styrka i armar och ben är inte tillräckligt. Kroppens bålparti – eller core som den också kallas – med mage och rygg är minst lika beroende av starka muskler och stabilitet. Vikten av coreträning har varit i fokus sedan 1990-talet.

Annons
Mer från Startsidan
Annons
Annons